Monteverde, San Jose, Bijna naar huis! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jitske - WaarBenJij.nu Monteverde, San Jose, Bijna naar huis! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jitske - WaarBenJij.nu

Monteverde, San Jose, Bijna naar huis!

Door: Jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

12 Augustus 2010 | Costa Rica, San José

Hallo Allemaal,

Jullie liggen allemaal al te slapen nu ik dit verhaaltje aan het typen ben. Moet zeggen dat ik zelf ook best moe ben, dus er vast ook vroeg induik. Op een 1 of andere manier blijf je hier moe, dat hoor ik van bijna alle mensen hier. Je bent rond 21.00uur al zo moe dat je echt kan slapen. Misschien omdat het hier ook al om 17.30uur echt donker is. We snappen het allemaal niet, haha.
Op dit moment ben ik in San Jose en ik heb nog 1 dag te gaan in Costa Rica voordat ik naar huis vlieg.
Mijn vlucht heb ik gewijzigd naar een weekje eerder. Ik zou eigenlijk nog een week reizen maar ik had het eigenlijk gewoon gehad met al die natuur, kon niets meer verzinnen dat ik echt super graag wou zien en niets kon me echt meer boeien hier. Tevens is het hier echt heel duur en dat heeft me wel een beetje verbaasd! Alles bij elkaar ook nog wat praktische dingen zoals het starten van stage op 1 september en mijn jetlag verschijnselen leek een weekje eerder terug vliegen best een goed idee. Na wat heen en weer gemaild met Vliegwinkel, bleek dat dit nog heel makkelijk een goedkoop te regelen was ook en zo heb ik echt besloten om het gewoon te doen. Ipv. 22 augustus vlieg ik nu as. zaterdag 14 augustus terug naar Nederland. Ik zal om 06.55uur de lucht ingaan en dan op zondag 15 augustus om 08.20uur in Amsterdam landen. Een hele reis met deze keer het tijdsverschil de andere kant op. Ik heb gehoord de verkeerde kant op. Naar het Oosten toe is zwaarder dan naar het Westen qua verschijnselen geloof ik. We zullen zien. Ik ga nu naar huis, dus dan is het niet zo erg als je er last van hebt. Ik heb alle tijd om rustig bij te komen nu ik een weekje eerder terug vlieg!

In La Fortuna ben ik o.a. naar de hotsprings en de waterval geweest. Ook heb ik getracht een Volcano Hike te doen. Nou ik met mijn goede gedrag meegegaan en natuurlijk begon het te regenen. Niet een klein beetje, nee keihard en het onweerde echt gevaarlijk dichtbij. Mensen die mij een beetje kennen weten sowieso al dat ik geen fan ben van onweer en dan ook nog onweer recht boven mij en door een bos heen hiken? Tsjaah niet echt mijn favoriete bezigheid kan ik wel vertellen. Na een halve hike hadden we de keus doorgaan of teruggaan. Ik ben met een aantal anderen gestopt, want werkelijk waar het was volgens mij echt levensgevaarlijk. Ik vroeg ook aan die gids of het wel veilig was. Kreeg ik als antwoord; Tot nu toe is er nog niemand aan dood gedaan maar je moet zelf beslissen. Heel opbeurend en geruststellend dus, maar niet heus. Tevens konden we de vulkaan vanwege de regen en alle wolken/mist niet eens zien, terwijl we op paar 100m er vanaf stonden. Dus veel zin had het ook niet eens. Weggegooid geld dus, maar wel weer een natte ervaring helaas zonder Lava rijker, haha.
Maandagochtend ben ik toen met de Jeep-Boot-Jeep vanaf La Fortuna naar Monteverde gereisd. Na 3 uurtjes kwamen we daaraan en heb ik een kamer in Pension Santa Elena geboekt. Heel anders dan in La Fortuna. Daar was het best luxe met zwembad en alles schoon etc. Dit Pension had meer iets weg van kamperen, dus iets minder fijn maar wel gezellige sfeer.
Ben in de middag naar de vlindertuin geweest, erg leuk met een tour en kreeg je allemaal insecten te zien. Ze hadden ook astma beestjes die je op moest eten, 1 per dag en de tweede dag 2 en dan zo verder tot aan 2 weken en dan zou je astma beter worden. Als het na 2 weken niet zou helpen dan hielp het niet voor jou en anders moest je zo doorgaan. Waren hele kleine zwarte beestjes en het is echt onderzocht en bij sommige mensen helpt het heel goed. Ik mocht het proberen maar durfde het niet aan, haha..Dus helaas wie weet was het mijn remidie geweest ;)
Misschien moeten ze het in Davos eens gaan proberen, haha.
In de avond met Anjalee uiteten geweest bij Don Juan. Onwijs lekker gegeten, echt heel erg lekker. De volgende dag vroeg op want moest de laatste dingen regelen voor mijn nieuwe ticket en met het tijdsverschil moest ik er vroeg uit om nog wat kantoor uurtjes mee te kunnen pikken. Alles was geregeld en ik kon dus met een gerust hard om 10.30uur het busje instappen naar Ventura. Hier ging ik de Hanging Bridges doen. Ik kwam daaraan en was in eerste instantie in mijn eentje en ik stond een stukje op die brug en kreeg spontaan een aanval van hoogtevrees. Niet normaal hoe eng, stond serieus te trillen terwijl ik dat nooit heb van hoogtes ofzo. Die bruggen waren echt 100m en soms zelfs nog hoger, krakend, bewegend op en neer en ook nog eens heen en weer. Echt heel eng.
Ik bij elke brug wachten totdat er andere mensen waren en dan snel naar de overkant, zonder naar beneden te kijken. Want ja er zaten natuurlijk ook van die leuke kijkgaten naar beneden in die brug. Op de brug durfde ik geen foto's te maken, haha..pas als ik er af was heb ik wat kiekjes geschoten.
Echt had nachtmerries die avond van die bruggen. Geen aanraden als je hoogtevrees hebt of denkt te krijgen :p
Ik had achteraf liever de canopy *met lijnen heel snel van boom tot boom glijden* gedaan dan die bruggen, al leek me dat in eerste instantie andersom qua eng heid en dus had ik gekozen voor de bruggen. haha, ach ja alweer een ervaring rijker!!
In de avond pizza gaan eten en gaan slapen.

Om 7.00uur opgestaan en de bus naar San Jose genomen. Lange en vooral hobbelige rit met al die vervelende wegen hier. Rond 12.00uur in San Jose aangekomen maar toen was ik er nog niet. De chaffeur kon mijn hostel niet vinden..echt een uur gezocht en na een telefoontje kwam de eigenaresse ons maar even ophalen. Sowieso kon die chaffeur niets vinden, echt een sukkel eerste klas. Ging die het vragen, deed die niet of die het wist en ging die weer als een gek overal heen rijden zonder een idee te hebben waar we waren. Gelukkig dan na een uur eindelijk in het hostel aangekomen. Het is een soort huis/hostel, volgens mij woont de hele familie hier ook. De mensen zijn wel heel erg aardig en ik heb een 6-pers. kamer voor mijzelf. Heerlijk! Omdat het keihard regende maar niet de stad meer ingegaan. Me wel even buiten gewaagd om naar een internet cafe te gaan om mijn nieuwe ticket uit te printen, aangezien dat hier in het hostel niet kon. Vervolgens even wat gegeten en boodschappen gedaan. Lekker warm gedoucht en heerlijk in bed gelezen. De bedden zijn wel beetje crap, hele dunne matrassen dus vanochtend rugpijn. Maar ach heb de kamer wel voor mij alleen, haha.
Vanochtend na een ontbijtje richting het centrum gelopen van San Jose. Twee museums bezocht, beetje rondgehangen op Plaza Cultura en toen was de dag ook alweer om. Net weer gedoucht en ga zometeen een broodje tonijnsalade maken.
Morgen ga ik dan voor mijn laatste dagje naar Alajuela, waar ik ook een halfnachtje ga slapen. Want moet om 04.00uur in de nacht op het vliegveld zijn.
Nog maar 1 dag in Costa Rica en dan na een lange vlucht sta ik zondag ochtend weer op Nederlandse Bodem!

Zie jullie snel weer!
Liefs,
Jitske.

  • 13 Augustus 2010 - 07:59

    Sabrina:

    Jeeeee bijna thuis :D Wel jammer dat je die astma beestjes niet hebt geprobeerd hoor :P
    Ik bel/sms je maandag wel oke! Goeie reis terug! xxxx

  • 15 Augustus 2010 - 16:05

    Esther:

    Hoi Jitske, ik dacht aan het einde van onze vakantie even kijken hoe het met je is, maar ik lees - als het goed is - dat je nu weer thuis in Zeist bent, gezellig hoor! Hoop je gauw in levende lijve te zien en de verhalen uit de eerste hand te horen. Eerst even bijkomen van de reis en de jetlag.
    Liefs, Esther en de rest van de familie

  • 17 Augustus 2010 - 06:55

    Lucienne:

    Wow! Ik heb net je hele reisverslag gelezen, ik vind je echt een moedige meid! De meeste mensen vinden zichzelf wel avontuurlijk, maar jij bent het echt! Het was heel leuk om te lezen, ik waande me in andere sferen en heb gelijk zin om naar een ander oord te gaan. Die astma beestjes is wel interessant...haha! Fijn dat je weer thuis bent, hoop dat je snel van die vervelende jetlag af bent en heerlijk kunt nagenieten van je avontuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Jitske

Mijn leventje met grootste avonturen in blogjes beschreven.

Actief sinds 23 Okt. 2006
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 166009

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: